Bőrápolás és az étrend


Ez a szöveg 3 perc alatt elolvasható.

Bőrápolás és az étrend

Bőrápolás és az étrend

AZ ÉTREND BEFOLYÁSA

A BŐR ÁLLAPOTÁRA

Egyre gyakrabban esik szó az étrend fontosságáról az életünkben. Elkezdjük holisztikusan szemlélni a testünket. És nagyon jól. Szervezetünk nem különálló entitások gyűjteménye, hanem szorosan együttműködő szervek. A táplálkozás módját egyre gyakrabban jelzik fontosnak a bőrünk megjelenése szempontjából. Főleg az akne patogenezisében.

A felnőttek egyre gyakrabban küzdenek bőrproblémákkal. A mai napon az akne nem csak serdülőkori múló epizód, és akár késő felnőttkorig vagy idős korunkig is elkísér bennünket.

Az akne okai.

Itt fontos szerepet játszanak a genetikai hajlamok. A kutatások szerint, ha mindkét szülő problémás aknéval küzdött, 50%-os esély van arra, hogy gyermeküket érinti ez a probléma. A hormonok, a szabad androgének magas szintje és az ösztrogén alacsony szintje vagy a szabályozatlan pajzsmirigyhormonok szintén gyakori ok. Ezenkívül egy másk ok egyszerűen a Cutibacterium acnes okozta bőrfertőzés.

Fontos a diéta?

Amit eszünk, az kétségtelenül sokféle hatással van szervezetünkre. Bizonyított, hogy a diéta hatással van endokrin rendszerünkre, a kiválasztódó faggyú összetételére és mennyiségére, a gyulladásokra és a mikrobiómunkra. Ha összehasonlítjuk az előző bekezdéssel, láthatjuk, hogy van benne valami.

Akne elleni diéta.

Mit hallunk leggyakrabban az étrendről, amikor pattanásokkal küzdünk? Kezdjük azzal, hogy „Mondj le a tejről!”. Számos tanulmány megerősíti a kapcsolatot a tejtermékek fogyasztása és a bőrkiütések súlyossága között. Az okok abban kereshetők, hogy a tejfehérjék növelik az inzulin és az IGF-1 szintjét, ami viszont fokozhatja a faggyútermelést. E megállapítás mögött egyes kutatók az a megfigyelése áll, hogy a zsírszegény tej és a tejsavófehérje-kiegészítők jobban súlyosbítják a pattanásokat, mint a teljes tej.

Egy másik népszerű tanács: "Ne egyél édességeket, különösen a csokoládét!". Kezdjük ezekkel az édességekkel. Az a legnagyobb probléma velük, hogy nagyon magas a glikémiás indexük (azaz elfogyasztásukkor az inzulin nagyon gyorsan felszabadul a vérbe). Számos tanulmány és megfigyelés létezik, amelyek közvetlenül összekapcsolják a magas GI-szel rendelkező termékeket az aknéval. Kimutatták, hogy az alacsony GI-es diéta csökkentheti a gyulladást. Azonban nem csak az édességekben (és a fő hibás a cukorban) van magas arány, érdemes korlátozni a gyümölcslevek, fehér lisztből készült termékek vagy apró darák fogyasztását.

A csokoládé általában magas GI-szel rendelkezik, így valójában ronthatja a bőrt. Mi a helyzet magával a kakaóval? Nehéz pontosan meghatározni a felelős mechanizmust, de a pattanásokra hajlamos férfiak egy kis csoportján végzett vizsgálatok kimutatták, hogy a kakaó súlyosbította a gyulladásos kitöréseket.

Gyakran találkozunk a következő kijelentéssel: "Ne egyél annyi zsírt." Itt azonban tisztáznunk kell a "zsír" kifejezést. Az EFA-kban gazdag termékek, például az omega-3 zsírsavak, nagyon kívánatosak az akne elleni diétában. Egyes tanulmányok szerint azok az emberek, akik nagy mennyiségű EPA-t és DHA-t (2000 mg) fogyasztanak 10 hét után, 50%-kal csökkentik az aknés elváltozások számát. Kerülni kell azonban a TRANS zsírokat és a telített zsírokat, amelyek megtalálhatók a gyorséttermekben, édességekben, sok szupermarketből származó készételben stb.

Vannak azonban kevésbé gyakori tényezők az étrendünkben, amelyek súlyosbíthatják a pattanásokat. A só gyulladáskeltő faktor, és ennek korlátozása jótékony hatással lehet a bőrre. A B12-vitamin vagy jód pótlásánál is legyünk óvatosak, és ügyeljünk arra, hogy a bőr állapota ne romoljon.

Azt már tudjuk, hogy érdemes az alacsony glikémiás indexű étrendre koncentrálni, csökkenteni a só és a feldolgozott, édesített termékek fogyasztását. Tehát mivel érdemes gazdagítani az étrendet?

A legtöbben valószínűleg nagyon jól ismerik a The Ordinary - Niacinamide + Cink-et. A cink nemcsak kívülről, hanem belülről is tökéletesen működik a pattanásos bőrön. A paradicsom, a petrezselyem, a hüvelyesek, a tökmag, a gomba, a laskagomba, a belsőségek, a hús, a hal és a tenger gyümölcsei gazdagok cinkben.

Vannak arra utaló jelek, hogy a D-vitamin enyhítheti az aknés elváltozásokat. Tanulmányok kimutatták, hogy már egy kis kiegészítés (1000 NE / nap) javítja a pattanásos bőr állapotát. Ne feledjétek, hogy a mi szélességi körünkön a D-vitamint októbertől áprilisig kell pótolnunk.

Összefoglalva

Ha pattanásokkal küszködtök, érdemes alacsony glikémiás terhelésű diétát bevezetni, növelni a hal-, esszenciális zsírsavak és gazdag élelmiszerek kínálatát. Korlátozzuk a tejfehérje, az egyszerű cukrok és a só fogyasztását. Hasznos lehet a D-vitamin pótlás (a kiegészítés bevezetése előtt azonban érdemes vérvizsgálatot végezni).

Ne feledjétek, hogy az akne egy nagyon összetett probléma, és a diéta csak segít enyhíteni. Egyszerre több fronton kell működni, a véreredményeket kontrollálni, elsősorban a hormonokat szabályozni, megfelelő ápolást használni (nézzétek meg a bőrápolásról szóló bejegyzést) és folyamatosan romló bőrállapot esetén - orvoshoz fordulni.


Nikola Budna
Kozmetológus
Még több bejegyzés Június  2022
Cookie-kat használunk, hogy a lehető legjobb vásárlási élményt biztosítsuk weboldalunkon. Szolgáltatásaink használatával Ön elfogadja azok használatát. Róluk többet megtudhat az adatvédelmi irányelvek.
Close
pixel